De website van Marathon Noord gebruikt cookies (en andere technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door gebruik te maken van deze website of door hieronder op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden op de website van Marathon Noord.

Stichting Marathon Noord

Weblog Cees Selhorst 23-04-2016

Geplaatst: 23-4-2016

Overleg met liefhebbers grote fond

Eerst wil ik even terugkomen op het laatste blog van John van de Klink. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voordat ik voorzitter werd van de SMN, John alleen maar kende van zijn uitstekende uitslagen. Ik wist dus dat het een winner was en nadat een commissielid van mijn vereniging mij vroeg om een paar bonnen te vragen aan liefhebbers van de grote fond dacht ik dus ook aan hem. Nu u weet dat ik bij hem bezoek geweest ben om hem namens mijn vereniging te bedanken voor zijn bereidwillige medewerking, heb ik ook zijn accommodatie kunnen bewonderen. Uit zijn blogs wist ik dat hij net als ik woekert met ruimte, maar wat ik aan kwaliteit aantrof was bijzonder. Met zo weinig duiven zulke uitslagen neerzetten het is toppie. Een voorbeeld voor velen als je maar je beperkingen wilt inzien en streng kunt selecteren ben je een eind op weg. Dat was de reden dat ik hem de jongen aanbood van een achtjarige doffer en een hele late duivin waarvan ik verderop in het voorjaar voor mij zelf een paar jongen wilde kweken. Ik had ze samen gezet in een kweekbak zonder schotel zodat ze alvast aan elkaar konden wennen, maar na 12 dagen lag er een ei op de bodem en heb ik ze alsnog een broedschotel gegeven waar de duivin ook haar tweede ei in legde. Op de foto het koppel waarvan de jongen binnenkort dus naar John vertrekken. Ik ben blij dat hij er mee gaat vliegen, want de goede soort heeft iedereen, ook ik, maar een kweekkoppel waar zo nu en dan een prima vliegduif uitkomt is zoeken….

Gisteren dinsdag 19 april ben ik samen met Paul van de Boogaard namens de SMN op uitnodiging van afdeling 5 naar een bijeenkomst in Bergschenhoek geweest. Reden van deze bijeenkomst is het overleg dat het nieuwe NPO-bestuur op 11 mei a.s. wil voeren met afgevaardigden van alle afdelingen met als onderwerp o.a. het vliegprogramma grote fond 2017. Let op, het gaat om een overleg, want een beslissing wordt door de kiesmannen genomen op de komende najaarsvergadering in Wijchen. Ook voor het vliegprogramma 2017 voor de competitiespelers komt er volgende week een overleg tussen de afdeling en haar besturen samenspelen. Een uitstekend voorbeeld van luisteren naar je leden, zodat de kiesmannen van afdeling 5, op 11 mei a.s. een door hun leden gewenst vliegprogramma 2017 kan worden voorgesteld. Hulde voor de beide besturen afdeling 5 en NPO voor dit initiatief is zeker op zijn plaats.
      
Hierbij een kort verslag van deze bijeenkomst waarvan de deelnemers, o.a. fondclubs met leden binnen afdeling 5 voor uitgenodigd waren. Daarom was ook Marathon Noord gevraagd om aan te schuiven. Jammer dat er toch een paar organisaties verstek lieten gaan die nu wat uit te leggen hebben aan hun achterban.
Wat betreft een nationaal programma met 3 middaglossingen met een interval van 3 weken was de kogel al heel snel door de kerk. Met name samenspel Noord- en Zuid-holland had prima voorwerk gedaan met betrekking tot dit voorstel. Tijdens een door hen bijeen geroepen bijeenkomst schaarden hun leden zich ook massaal achter hetzelfde voorstel. Niemand in de zaal was een andere mening toegedaan. De daarop volgende discussie hoe de wedvluchten aantrekkelijker te maken gaf meer gespreksstof. Vluchten afvoeren van de kalender om meer deelname per vlucht te creëren, wilde eigenlijk geen enkele organisatie. Daarom heeft ondergetekende, niet als afgevaardigde van SMN, maar als spelend liefhebber voorgesteld om de sectoren 2, 3 en 4 samen te voegen tot één sector noord. Daarmee ontstaan grotere concoursen met in de uitslag eventueel kolommen voor vroegere sectoren 2, 3 en 4. Het vervoer wordt meer op en met elkaar afgestemd en alle uitslagen zijn hetzelfde. Ook de verschillen in de wagenbezetting wordt daar mee genivelleerd wat de eerlijkheid van het concours verbeterd. Ook kwam er een voorstel om elke nationale vlucht wisselend door één afdeling te laten te vervoeren vanwege de verschillende kwaliteiten van de wagens van de afdelingen onderling. Het verschil in manden speelt daar uiteraard een belangrijke rol in.

Uit eerdere gesprekken met liefhebbers uit noordelijke afdelingen had ik al begrepen dat de overvlucht voor met name sector 4 niet gezien word als een probleem. Ook de uitslagen bewijzen dat. Door diverse vertegenwoordigers met relaties op de langste afstanden werd dat ook bevestigd. Dat dit niet kan bij vluchten met morgenlossing was iedereen wel duidelijk. Er werd uiteindelijk door de vergadering gedacht aan in totaal 4 nationale overnachtvluchten met middaglossing (waarvan 3 met de A-status t.b.v. de diverse competities) en 1 nationale vlucht met morgenlossing onder auspiciën van de NPO. Dat de middaglossingen niet later gelost mogen worden dan 14.00 uur (nu 15.00 uur) kreeg ook voldoende bijval om als voorstel bij de NPO neergelegd te worden. Diervriendelijkheid en geen sportief verloop, de grootste afstanden winnen nog steeds ondanks de aanpassingen in de reglementen, waren veel gehoorde argumenten.

Dat de ZLU-vluchten als nationale vluchten veel steun ondervinden, ondanks de hoge vervoerskosten, was tevoren wel duidelijk geworden. Men zag heel weinig in door de NPO geïnitieerde morgenlossingen gelijk met die van de ZLU, omdat daarmee voor beide organisaties het vooruitzicht van deelname uiterst pover zal zijn.

Dat er veel kritiek was op het functioneren van de lossingcommissie verbaasde mij zeker niet. Eerdere beslissingen door deze commissie gedaan werden door het slijk gehaald en scherp veroordeeld. Dat een middaglossing na een dag uitstel gewijzigd werd in een morgenlossing vanwege de weersgesteldheid, daar had men nog wel vrede mee, maar het wispelturige in hun beslissingen, buiten de afspraken om, konden niet rekenen op enige bijval. Met de inbreng van de nieuwe leden sprak men de hoop uit dat het handelen van de lossingcommissie begrijpelijker zou worden. Het mag niet meer voorkomen dat de duiven al enkele uren onderweg zijn als de lossing bekend gemaakt wordt. Hoe moeten werkende liefhebbers dit dan regelen met hun werkgevers was de algemene vraag.

Ik kan niet compleet zijn met dit verslagje, maar iedereen kon zich vinden in de toezegging van de voorzitter dat het afdelingbestuur zeker bereid is om de uitkomsten uit het overleg van 11 mei a.s. met alle andere afdelingen en het NPO-bestuur, nog eens met zijn achterban (de liefhebbers) te bespreken.

Cees Selhorst

 

<<< Terug

Sponsors

Agenda


zaterdag 2 maart 2019
Voorjaarsbeurs 2019 Houten
Lees meer >
zondag 3 maart 2019
Voorjaarsbeurs 2019 Houten
Lees meer >